Alternativer til kartofler, ris og pasta

Vores favorit alternativer til kartofler, ris og pasta

Alternativer til kartofler, ris og pasta“Er det ikke svært at undvære kartofler, ris og pasta?”, spørger mange, når jeg fortæller om min kost på lchf. For et år siden ville jeg have troet det umuligt, at jeg nogensinde skulle trække på skuldrene og sige: “Næh, egentlig ikke.” Kulhydrater og stivelse er blevet en så tungt integreret del af vores opfattelse af måltider, at det for mange næsten er umuligt at forestille sig, hvordan en tallerken med aftensmad eller frokost ville se ud uden dem. Hvad gør man af sovsen til boller i karry, hvis der ikke er ris til? Hvad gør man af sin bernaisesovs til en god bøf uden sprøde ovnkartofler? Og hvordan spiser man kødsovs uden pasta?

Alle disse bekymringer fyldte meget, inden jeg lagde min kost om. Jeg har altid haft det fint med at erstatte en del af mine kulhydrater med grøntsager – men jeg har altid følt, at jeg skulle holde fast i bare en lillebitte skefuld ris eller pasta eller bare en enkelt kartoffel for at få det til at fungere. Quinoa, bulgur og perlerug kunne også gå. Det føltes trygt. Og jeg bildte mig ind, at min mave havde brug for det for at fungere. I det har jeg fundet ud af, at det ikke passer. Min krop fungerer udmærket uden stivelse og rene kulhydrater – faktisk bedre uden end med.

Men hvad spiser vi så i stedet herhjemme? Det får du 4 bud (plus det løse) på her:

1: Squashpasta

Fine strimler af squash er perfekte under en god gang kødsovs. Du kan strimle squashen med en såkaldt spiralizer som denne her, eller du kan bruge en kniv eller et mandolinjern. Du kan hælde lidt kogende vand over squashpastaen, men jeg synes faktisk ikke, det er nødvendigt. Varmen fra den sovs, du hælder over, er rigeligt til at “tilberede” squashstrimlerne, synes jeg.

Alternativer til kartofler, ris og pasta
Her har jeg en blanding af fintsnittet spidskål og squashpasta under en portion kødsovs. Der mangler selvfølgelig en vigtig ingrediens: OST! Den kom på, efter at billedet var taget 🙂

2: Revet blomkål/blomkålsris

Frisk blomkål, som du enten river på et rivejern eller blender i en foodprocessor, udgør en fin erstatning i de retter, som du ellers ville servere ris til. Fx boller i karry, wokretter osv. Særligt er rå blomkål en næsten uerstattelig favorit hos mig til chili con carne. Igen kan du vælge at overhælde blomkålen med kogende, letsaltet vand, eller du kan stege den i kokosolie – men jeg foretrækker den altså rå. Så får jeg også flere næringsstoffer ud af kålen. Overvej i øvrigt lige, hvor meget tid du sparer her i den daglige madlavning! Mens almindelige ris skal koge i 10-40 minutter, og der skal skures en gryde bagefter, tager det kun få minutter at rive lidt blomkål og skylle rivejernet af. Her er virkelig tale om fast food!

Alternativer til kartofler, ris og pasta
Rå blomkål passer altså bare helt fantastisk til chili con carne! Og så med dejlig cheddar, creme fraiche og koriander på. Uhm…

3: Fintsnittet spidskål

Fintsnittet spidskål er Andreas’ favorit til stort set alt! Jeg bruger det primært dér, hvor jeg ellers ville bruge kartofler, fx som tilbehør til en god bøf med sovs, til frikadeller, medister osv. Det er utroligt, så godt rå spidskål smager med sovs på. Hvis du synes, det er lidt kedeligt med rå spidskål, kan du også svitse det let på en pande i lidt olie og måske lidt soya/tamari.

4: Blomkålsmos

Under min opskrift på mørbradgryde kan du finde en dejlig opskrift på blomkålsmos. Det er en fin erstatning for kartoffelmos, hvis du serverer retter som millionbøf, bøf stroganoff eller for den sags skyld brændende kærlighed. Jeg hører i øvrigt selv til de mennesker, der sagtens kan spise almindelig kogt blomkål under min frikadellesovs, selvom jeg godt ved, at mange synes, det er klamt og gammeldags. Mørbradgryde med blomkålsmos

Udover alle disse forslag er der selvfølgelig også klassikeren dampet/stegt broccoli. Der er også grønne bønner og afbælgede edamamebønner, omend det frarådes at spise for mange bælgfrugter, hvis man spiser striks LCHF, pga. det høje kulhydratindhold. Det kan være en lækker “ekstra-ting” på dage, hvor man har lyst til noget lidt ekstra. Mange tænker, at bagte rodfrugter da må være et godt alternativ til kartofler – her vil jeg dog referere bogen “Spis maven flad” af Charlotte Hartvig og Majbritt L. Engell, som slår fast, at tilberedte rodfrugter får så højt et glykæmisk indeks, at de er på niveau med karamelsovs. Så det er ikke et alternativ, der kan anbefales, hvis man gerne vil holde vægten nede. Det kan dog være superlækkert engang imellem, når det skal være lidt ekstra lækkert.

Hvad spiser du under din kødsovs og dine boller i karry?

5 kommentarer til “Vores favorit alternativer til kartofler, ris og pastaTilføj din

  1. Jeg er ret vild med at lave ovnristede blomkål og kikærter med karry – det er ret lækkert! 😉

    Knus Anna
    – anna-mad.blogspot.dk

    1. Hej Anna
      Årh ja, det er også virkelig lækkert! Det havde jeg helt glemt. Det må vi snart have igen 🙂

  2. Jeg har faktisk også lavet ovnstegt blomkål her til aften. Havde ikke prøvet den udgave af blomkål før. Jeg brugte opskriften fra Jane Faebers bog, hvor de rå blomkålsbuketter vendes i smeltet smør, drysses med spidskomme, hvidløg og cayennepeber – og så en tur i ovnen. Varme anbefalinger herfra

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *