SU-venlig LCHF: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoli

Su-venlig lchf #1: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoli

SU-venlig LCHF: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoli
Stegt torskerogn – en god, gammel SU-klassiker, som også stadig er god, når man ikke er på SU længere!

Lige om lidt begynder alle de små, søde studenter at springe ud i den danske sommer med fine, hvide huer og store smil ovenpå (forhåbentlig) veloverståede eksaminer. Jeg bliver altid i godt humør, når jeg ser studenter – også selvom jeg ved, at mange af dem kommer til at holde mig vågen med sene nattefester i de lyse sommernætter. Men der er nu noget ved de dér studenterhuer, som bringer glade minder og smil frem!

Med minderne om studentertiden følger også minder om min studietid – ikke mindst om mine 5 år på SU. Pyh, det kunne godt indimellem være hårdt at få pengene til at strække på madbudgettet – og jeg er bare ikke den, der hverken kan eller vil leve af havregryn, gulerødder og spaghetti med ketchup. Jeg har altid haft brug for rigtig mad – kød, grønt, fedt og kulhydrat (sidstnævnte måske i begrænsede mængder).

Til ære for de mange studenter, hvoraf mange snart vil blive studerende, vil jeg derfor i denne uge sætte fokus på SU-venlig lchf. Kan det lade sig gøre at spise lchf – eller bare sund mad – på SU (eller bare et lavt rådighedsbeløb)? Det skal vi prøve at finde ud af!

Vi starter hårdt ud med en rigtig god gammel studenterklassiker: stegt torskerogn! Her i en spicy version. Det stod på menuen herhjemme her til aften på Andreas’ opfordring, og helt ærligt: det smager jo virkelig godt! Og giver god, langvarig mæthed, hvilket for mig er succeskriterie nr. 1 for SU-venlig mad. Vi købte en sampak med 4 dåser torskerogn for 36 kr. i Netto – altså 9 kr. pr. dåse. Da vi jo ikke er på SU, flottede vi os og spiste 1 dåse hver – altså 18 kr. for kød til 2 personer. Ganske godt gået, synes jeg. Især når vi taler fisk til aftensmad, hvilket jo ikke er en billig fornøjelse.

Til den stegte torskerogn spiste vi en hjemmerørt hvidløgsaïoli. Hvis det skal være nemt og måske(?) en anelse billigere, kan du også bare røre en købemayo op med lidt friskpresset hvidløg og måske lidt chili. Herudover fik vi som tilbehør en frisk spidskålssalat med creme fraiche-dresssing og en dejlig blomkålssag med smør, kapers, citron og frisk koriander, som der kommer en opskrift på snart. Den var virkelig skøn! Man kunne sagtens nøjes med den ene af salaterne og blive mæt alligevel – men nu er vi jo som sagt ikke på SU, så vi tillod os den ekstra luksus 🙂 Jeg vil tro, at måltidet landede på omkring 30-40 kr. i alt for 2 personer med det hele. Og det kunne altså trimmes yderligere  ned, hvis man droppede sådan noget pjat som friske krydderurter, citronskal osv.

Er det SU-venligt nok til dig? Og har du forslag til flere SU-venlige lchf-måltider? Så smid gerne en kommentar nedenfor!

SU-venlig LCHF: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoli

Spicy stegt torskerogn (2 personer)

  • 2 dåser torskerogn à 200g (måske kan du klare dig med mindre, hvis budgettet er stramt)
  • Krydderier: Hvidløgspeber, salt, cayennepeber, paprika og spidskommen
  • Smør og olivenolie til stegning
  • Evt. koriander eller anden krydderurt til pynt (kan sagtens udelades)

Tag torskerognen ud af dåserne. Skær hver blok i 4 skiver. Krydr med de krydderier, der passer dig, og steg på en hed pande i rigeligt med fedtstof. De skal have ca. 1-2 minutter på hver side.

Pynt evt. de færdigstegte skiver torskerogn med frisk koriander og lidt rød chili – eller bare servér dem, som de er, og gerne med hvidløgsaïoli til.

Hvidløgsaïoli:

  • 1 æggeblomme
  • 1 tsk grov sennep
  • 1 fed hvidløg, presset
  • 1 knivspids friskhakket rød chili (kan erstattes med cayennepeber/tørret chili, eller udelades helt)
  • Ca. 1 spsk hvidvinseddike
  • Ca. 1 spsk citron- eller limesaft
  • Salt, peber
  • Ca. 1 dl olie – jeg bruger en en blanding af macadamiaolie, olivenolie og rapsolie i forholdet 1:1:2. Du kan også sagtens bare bruge rapsolie

Pisk alle ingredienser, undtagen olie, sammen i en røreskål. Sæt en elpisker på, og hæld olien stille og roligt i i en tynd stråle, mens du pisker ved mellemhastighed. Jeg har aldrig oplevet, at min mayonnaise skilte med denne metode, men hvis din driller, skulle det hjælpe at tilsætte lidt koldt vand.

Vi spiste ikke hele vores portion aïoli til aftensmaden. Hvis du har rester til overs, så holder de sig fint i køleskabet i nogle dage, og aïolien smager formiddabelt i en sandwich (fx på pikante grøntsagsfladbrød) eller som dyppelse til grøntsager.

SU-venlig LCHF: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoli

9 kommentarer til “Su-venlig lchf #1: Spicy stegt torskerogn med hvidløgsaïoliTilføj din

    1. Nå ja, selvfølgelig – remoulade! Og så en god hjemmerørt en af slagsen… Det kunne også være godt! God pointe!
      Spejlæg spiser jeg morgen, middag og aften, og det er en evig yndlingsspise – men det, at jeg også spiser det til morgenmad og frokost, gør, at jeg ikke helt føler, at det tæller som aftensmad, hvis ikke jeg får noget til. Så skal jeg i hvert fald have mange af dem! 🙂 Så føler jeg mere, at jeg har fået rigtig mad, hvis jeg fx laver en æggekage med bacon til (spoiler alert, det er også en af idéerne til SU-ugen!). Det er nok meget på et psykologisk plan, at det foregår, for det er jo stadig bare æg…

  1. Hehe, jeg er jo også på SU – og det er dyrt, når man fortrinsvis køber økologisk. Så jeg raider ALTID datovarerne, for det er altså tit et godt sted at finde 400g hakket øko-ko for 15 kr (thankyouverymuch, Netto!). Så laver jeg bare en masse et-eller-andet; kødboller, frikadeller, kødsovs, lasagne, younameit – og fryser ned.
    Meeeen, der er altså også mindst et par gange om ugen, hvor den står på makrel i tomat, torskerogn, dåsetun – når det er helt slemt er det grøntsagsfladbrød med pålæg (nøddesmør <3) og agurkestave. Jeg laver kun mad til mig selv, så indimellem er det faktisk et problem at mad i store mængder er billigt (spiser lasagne på 5. måltid nu…).
    Jeg glæder mig til at læse med 😀

    Maria.

    1. Hej Maria
      Datovaresektionen er også mit yndlingsshoppested! Jeg er så avanceret til Irmas, efter at jeg ikke er på SU mere, men der kan man virkelig også gøre sig nogle gode køb indimellem! Åh ja, jeg kan også godt huske det dér med en hel uge med den samme lasagne – det kan godt blive temmelig ensformigt i længden! Mit trick er ofte at lave kødsovs den første dag og så bruge resten af kødsovsen til lasagne dagen efter. Så føles det knapt så kedsommeligt 🙂
      Louise

  2. En ret jeg tit tyr til når hverken tiden, lysten eller overskudet er til den helt store kulinariske udfoldelse er tomatsuppe. En dåse flåede og hakkede tomater kommer i kasserollen sammen med en masse krydderier. Og skal det mætte rigtig godt kommer jeg kyllinge stykker i samt eventuelt en pølse, og selvfølgelig en god skvat fløde, lader det koge op og wola!! Lækker og mættende aftensmad 🙂
    Er man en rigtig student som jeg er spiser man jo selvfølgelig af kasserollen og minimerer opvasken ;P

    1. Hej Heidi
      Uh, det lyder også godt med sådan en tomatsuppe med fløde, kylling og pølse! Det kunne man også sagtens spise som ikke-studerende 🙂 (og jeg kunne også godt finde på det med kasserollen!!)
      Vh Louise

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *