Stegt blomkål med grønkål og quinoa - Fru Kofoeds Køkken

Stegt blomkål med topping af rå blomkål, quinoa, kapers og grønkål

Stegt blomkål med topping af rå blomkål, quinoa, kapers og grønkål - Fru Kofoeds KøkkenEn dejlig, rustik salat med blomkål i både stegt og rå tilstand, frisk grønkål og fiberrig quinoa. Idéen stammer fra Aarstiderne, som laver en lignende salat med couscous, ruccola og friske krydderurter. I stedet for at ærgre mig over, at det er svært (og dyrt!) at skaffe ordentlig ruccola og krydderurter her om vinteren, har jeg endnu engang valgt at bruge grønkål, og jeg vil faktisk sige, at det gjorde salaten endnu bedre. I hvert fald er den blevet mere fiber- og vitaminrig, da grønkål indeholder lidt mere gods på ernæringsfronten end ruccola.

Jeg har også valgt at erstatte den lidt irriterende, smuldrende couscous med rød quinoa, som både er smukkere at se på og har en lidt sjovere konsistens. Rent æstetisk havde grøn grønkål og rød quinoa været lige i øjet, men jeg havde en rest rød grønkål i køleskabet, som skulle bruges op, og jeg synes egentlig også, at de forskellige røde nuancer gav et ganske godt resultat. Havde jeg haft en lille dusk bredbladet persille eller kørvel, havde de nok absolut ikke gjort salaten værre, men hvis den får rigeligt med salt, peber og citron, kan den faktisk godt klare sig på egen hånd.

Til 2 personer:

  • ½ blomkål
  • 2 blade grønkål
  • ½ dl rød quinoa
  • 1 lille rødløg
  • 1 spsk kapers
  • Skal og saft af 1/4 citron
  • En god sjat olivenolie
  • Salt og peber

Kog quinoaen i 20 minutter i letsaltet vand, evt. med en bouillonterning, så den suger lidt smag til sig. Hæld vandet fra, og køl den ned.

Rib grønkålsbladene, og snit dem fint. Snit rødløget i fine tern. Hak kapers groft.

Skær skiver af blomkålshovedet af ca. 1 cm’s tykkelse. Det er lidt tricky, og skiverne falder let fra hinanden, men det skal man ikke fortvivle over. Alt det, der ikke bliver til pæne, nogenlunde reelle skiver, rives til fint smulder, som blandes med grønkål, quinoa, rødløg, kapers, citronskal og -saft, olivenolie, salt og peber.

Rist de hele blomkålsskiver (så hele, som du nu har kunnet få dem) på en pande i lidt olivenolie. Krydr med salt og peber undervejs. De skal have ca. 3 minutter på hver side, og de skal være gyldne og bløde, men med lidt bid, når de er færdige.

Læg de ristede blomkålsskiver på et fad, og fordel toppingen ovenpå. Skal det være rigtig overdådigt, kunne man overveje at toppe salaten med lidt friskrevet parmesan eller smuldre lidt feta udover. Ristede cashewnødder kunne også være en mulighed. Kun fantasien (og samvittigheden) sætter grænser!

Salaten passer godt til kylling, lyst kød og fisk.

0 kommentarer til “Stegt blomkål med topping af rå blomkål, quinoa, kapers og grønkålTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *