I dag vil jeg gerne sætte fokus på et emne, som mange læsere nok ikke tænker så meget over i det daglige, men som fylder meget i livet som blogger: nemlig skjult reklame og sponsorerede indlæg på blogs. Det er også det, der med et fint begreb kaldes “influencer marketing”.
Engang imellem støder du på min blog og andre blogs på ordet “sponsoreret” i begyndelsen eller slutningen af et indlæg. Det betyder typisk, at en virksomhed har betalt bloggeren for at skrive indlægget eller har foræret bloggeren produktet med forventning om en omtale.
Jeg har fx fået foræret en blender og en crockpot som sponsorgaver. Jeg modtager også jævnligt kogebøger og indimellem madvarer og andet godt. Fx har jeg lige fået et læs lækre mejeriprodukter fra Thise Mejeri, som vil kunne ses i en række kommende opskrifter.
Mange af de klassiske reklamesøjler er stille og roligt er på vej ud her i 2017: når alle ser Netflix, er der ingen der ser tv-reklamer; de trykte aviser med deres annoncer er også ved at dø ud; og internettet er efterhånden så oversvømmet af bannerannoncer, at vi har lært at ignorere dem. Virksomheder må derfor gå nye veje for at få deres produkter promoveret.
Her kommer bloggere ind i billedet. I stedet for at bruge en masse penge på en tv-reklame, som ingen ser, er det for mange virksomheder mere givtigt at indgå et samarbejde med en dygtig blogger, som viser deres produkt frem for sin læsere og skaber interesse omkring det. Det er en win-win situation: Bloggeren tjener en skilling eller får en gratis gave (som der så ganske vist skal betales skat af); virksomheden får vist sit produkt frem effektivt og billigt; og bloggens læsere…
Ja, det er så det, vi lige skal tale om her! For I læsere skulle jeg gerne få et indlæg af lige god kvalitet, uanset om det er sponsoreret eller ej. Men jeg er faktisk nysgerrig på, om I har gjort jer nogle tanker om det her. Føler I, at der er for mange sponsorerede indlæg på min blog og i blogverdenen generelt? Er det noget, I tænker over? Er det irriterende? Eller er det interessant at blive præsenteret for nye ting?
Men jeg er faktisk nysgerrig på, om I har gjort jer nogle tanker om det her. Føler I, at der er for mange sponsorerede indlæg på min blog og i blogverdenen generelt? Er det noget, I tænker over?
Forbrugerombudsmanden tænker en del over influencer marketing. Og der er for nylig kommet en paragraf i markedsføringsloven, som slår fast, at det skal fremgå tydeligt, at der er tale om reklame, når sponsorerede indlæg forekommer på personlige blogs, så læsere ikke bliver vildledt.
På en måde er det jo lidt fjollet. For hvis du slår op i et hvilket som helst dameblad på siden “redaktionen anbefaler”, er den side jo fuld af produkter, som redaktionen har fået tilsendt af kosmetikproducenter, tøjfirmaer og alle mulige andre. De må gerne printe det som almindeligt indhold. Men hvis jeg bruger en ost, jeg har fået tilsendt fra Thise, som led i en opskrift, så skal jeg principielt kalde indlægget for “sponsoreret”. Og det skal helst stå øverst i indlægget med stor font. Også selvom jeg ville have udgivet opskriften alligevel, bare med en anden ost.
I det her indlæg viser jeg produkterne fra Thise som visuelt eksempel på sponsorgaver. Men det er ikke dem, indlægget handler om. Så skal jeg markere indlægget med sponsoreret – bare for en sikkerheds skyld? Jeg er faktisk lidt forvirret…
Der er således virkelig mange gråzoner og uafklarede spørgsmål i reglerne for influencer marketing.
For mig er det vigtigste, at man altid kan stå inde for det, man skriver – uanset om det er reklame eller ej. Hvis jeg fik tilsendt et produkt, som var virkelig dårligt, ville jeg selvfølgelig ikke anbefale det til jer. Jeg prøver altid at skrive min ærlige mening på en pæn måde. Fx er det ikke alle kogebøger, jeg har fået tilsendt, som jeg har været lige begejstret for. Når jeg derimod engang imellem får tilsendt noget virkelig fedt, så har jeg til gengæld rigtig meget lyst til at dele den med verden, så andre også kan få glæde af det. Det gælder i øvrigt også med ting, jeg ikke har økonomiske interesser i.

Det er også vigtigt for mig, at de produkter, jeg tager ind, stemmer overens med mit budskab på bloggen og er relevante for jer. Jeg ser nogle blogs, der den ene dag plæderer for en helt glutenfri lowcarb-livsstil, og den næste dag reklamerer de for fuldkornsprodukter. Det hænger ikke sammen for mig. Der synes jeg, at man har solgt sin blogs sjæl for mammon.
Det er selvfølgelig en ærlig sag, at man som madblogger kan komme ud for, at éns syn på kost ændrer sig med tiden. For tiden roder jeg lidt med at have rugbrød som en del af min daglige kost, som er en del mere liberal LCHF. Men det er en beslutning, jeg selv har truffet – ikke fordi, Kornkammeret eller Kohberg har viftet mig en næsen med en check.
Thise-yoghurten på billedet er et godt eksempel på en gråzone. Navnet “pause” går ud på, at man skal spise yoghurten som en fedtfattig snack med fuldkorn. Mellemmåltid + fedtfattig + fuldkorn – det er 3 ting, som bare slet ikke harmonerer med den livsstil, jeg præsenterer her på bloggen. Jeg spiste den (rørt op med fløde!), og den smagte fint, og jeg overvejede at dele den på Instagram, fordi billedet var pænt med tulipaner i baggrunden og pæn emballage. Men det ville ikke være troværdigt for mig, så jeg lod være. Nu kommer jeg ironisk nok til at dele billedet på Instagram alligevel som reklame for dette indlæg.
Hvad jeg til gengæld kommer til at præsentere på bloggen, er den lækre Rømme, som Thise også sendte mig, og måske nogle af de gode oste. De falder nemlig perfekt i tråd med LCHF! Og på den måde bidrager de til den madinspiration, jeg rigtig gerne vil formidle på bloggen.
Nå, men kunne bloggere ikke bare lade helt være med at modtage sponsorgaver og betaling for indlæg? Jo, det kunne vi sagtens. Men for at finansiere den tid og de ressourcer, man lægger i at levere en fed blog til sine læsere, kan en betaling eller en kurv med madvarer være meget kærkommen! Nogle bloggere lever fuldtid af deres blog og er afhængige af betaling.
Så sponsorerede indlæg er kommet for at blive i blogverdenen – i hvert fald det næste lange stykke tid efter alt at dømme. Jeg har selv for nylig indgået et samarbejde med et PR-bureau, som formidler kontakt til forskellige virksomheder. Så formentlig vil der komme flere sponsorerede indlæg her på bloggen også. Hvilket i og for sig er fedt for alle, for jo bedre økonomi bloggen har, jo mere tid kan jeg forsvare at bruge på at udvikle lækre opskrifter, skrive gode indlæg og tage smukke billeder. Og skulle der falde et par ekstra giveaways af, er det vel heller ikke tosset, at I kan få noget ud af det, vel? 😉
Men det er vigtigt for mig at vide: Hvad tænker I om influencer marketing? Hvad er vigtigt for jer, for at en blog stadig er interessant at følge, også med sponsorerede indlæg? Hvornår bliver det for meget? Skriv endelig jeres tanker!
Jeg synes det er fint, når der står sponsoreret øverst, som reglerne lægger op til. Hvis det er noget jeg er interreseret i, læser jeg med, og har tillid til de fleste bloggere. Det er først, når det ikke er tydeligt, hvorvidt et produkt er sponsoreret, at jeg får mistillid. Hvis det ikke står tydeligt fra start af, bruger jeg energi på at prøve at gennemskue, om det er reklame. Mange der blot har modtaget produktet, skriver det ofte og jeg synes virkeligt det jer velundt, når der falder nogle goder af. Og er det decideret samarbejde, burde der jo også være løn for det, men som læser er gennemsigtighed rart. Det burde der også være, når damebladene får noget sponsoreret. Jeg er meget imod nogle af de skjulte reklamer, der i ugeblade. Ofte camoufleret i form af en artikel, som beskriver hvor godt en eller anden naturmedicin virker. Nederst står der annonce så småt, at man næsten ikke kan se det. Så for mig som læser, ser jeg det som en god service, når det står tydeligt øverst. Jeg læser gerne med alligevel.?
Åh, jeg er helt enig med dig mht. de dér annoncer, der er camoufleret som artikler! Det er skrækkeligt. Jeg havde engang en chef, som ville have mig til at lave sådan nogle annoncer. Det fik jeg vist heldigvis snakket mig ud af 😉 Fedt at høre din vinkel på det!
Jeg er lidt sådan både-og. Jeg synes det er fint at blive præsenteret for nogle produkter, som man ikke kender – og så kan man selv efterfølgende vurdere, om det er noget man selv vil købe. MEN: jeg kan ikke så med tanken om, hvor mange blogs der kun indeholder positive anmeldelser….Selvf. kan det være, at bloggeren udelukkende poster indlæg om produkter, som vedkommende selv synes er gode – men omvendt kan det også tolkes som om, at bare fordi et eller andet firma har sendt en blogger et givet produkt, så udløser det en positiv anmeldelse. Der kan man som læser ikke skelne, om det er den ærlige mening, der luftes, eller om det er en bedømmelse, der er noget-for-noget-agtig. Det er ufedt som forbruger ikke helt at vide, hvad der ligger bag en anmeldelse af et produkt, så derfor har jeg det meget blandet med diverse anmeldelse…
Det forstår jeg virkelig godt, Helle! Det er også sådan lidt grænseoverskridende som blogger at skulle skrive sin ærlige mening om et produkt, som man faktisk ikke synes om – så kan det være fristende bare ikke at skrive om det. Og så ender man, som du siger, med en blog med udelukkende positive anmeldelser… Det er i hvert fald vigtigt, som du skriver, at det er gennemskueligt for læseren 🙂
Tak fordi du delte din mening!
Vh Louise