madplan uge 36

Madplan uge 36

Madbloggerudfordringen 4: nordiske fishcakes med jordskokker

Citronmarinerede kyllingefileter


Det er blevet tid til den sidste madplan i denne omgang. Jeg ved, at mange af jer ville foretrække, at der kom nye madplaner hver uge – men jeg skal jo trods alt også bruge noget tid på at finde på nye opskrifter 😉 Så jeg håber, at de sidste 5 uger har været en god inspiration til selv at arbejde videre med madplaner.

Måske er det at lave madplan noget, du har gjort i flere år. Måske er det helt nyt og lidt uoverskueligt for dig. I så fald har jeg lyst til lige at give et par ord med på vejen om, hvordan jeg selv griber planlægning af ugens måltider an.

Lad mig først være helt ærlig og sige, at de madplaner, jeg har serveret her på bloggen de sidste 5 uger, faktisk ikke ligner de madplaner, jeg laver til hverdag. Madplanerne her på bloggen er noget mere tjekkede og også noget mere varierede end dem, jeg selv laver til hverdag. Jeg overvejer tit, om det er lidt dumt, at jeg laver madplanerne herinde så ambitiøse i fht. min egen hverdag – jeg synes bare, det er lidt kedeligt at publicere en madplan, der ser sådan her ud:

Mandag: Sammenkogt ret
Tirsdag: Rester af sammenkogt ret
Onsdag: Fiskefrikadeller (lavet af færdigkøbt fars), bønnefritter og hvidkålssalat
Torsdag: Kylling og hvidkålssalat (eller panik-dürum nede fra hjørnet, fordi klokken pludselig var 20, og ingen havde lavet mad endnu! Det var vist lige den heeelt ærlige version!)
Fredag: Taco 
Lørdag: Spise ude hos nogen
Søndag: Tøm køleskabet

Men ikke desto mindre er det ofte hverdagen hjemme hos os. Egentlig ikke kedeligt, men heller ikke nødvendigvis noget at skrive hjem (eller på bloggen) om. Jeg vil helst præsentere jer for noget lidt mere inspirerende 🙂

Mørbradgryde med blomkålsmos

Thaisuppe med squashnudler og kalkun

Rester fylder enormt meget i vores mad herhjemme. Jeg elsker rester! Og jeg tænker dem meget aktivt ind i mine madplaner. Især fordi jeg ofte enten kommer sent hjem fra arbejde eller skal afsted på arbejde lige efter aftensmaden. Så er det vigtigt, at jeg ikke skal bruge for meget tid i køkkenet. Til gengæld bruger jeg rigtig god tid på madlavning og “food-prepping” de dage, hvor jeg rent faktisk har tid til det.

Derudover planlægger jeg ofte kun mad for 3-4 dage af gangen. Typisk fra mandag-torsdag, hvor jeg får leveret varer fra Nemlig mandag formiddag. Og så, når vi nærmer os weekenden, og jeg ved, om vi skal have gæster eller spise ude – så beslutter jeg, hvad vi skal gøre mht. indkøb. Jeg har også gerne en “tøm køleskabet”-dag, hvor jeg kan få tømt ud i køleskabets rester, inden der igen skal købes ind. Det er faktisk ofte dér, jeg får mine bedste idéer og laver det lækreste mad – tankevækkende nok! 😉

Chili con carne

Rootza

Hvis vi får gæster, ender jeg ofte i sådan noget med en steg, nogle salater/grøntsagsretter og så nogle ovnkartofler (så kulhydratspiserne også kan være med). Eller en gryderet med lækkert tilbehør. Og is til dessert. Folk tror ofte, at det er meget fancy at komme på besøg herhjemme, og at man får vilde og nytænkende retter. Men sandheden er, at jeg helst ikke eksperimenterer med nye kage- eller madopskrifter en lørdag aften, hvor vi har gæster. Der vil jeg helst servere mad, jeg er helt tryg ved, og som ikke kræver for meget opmærksomhed i køkkenet fra min side. Så dér røg dén illusion! 😉

Det er sådan ca. sådan, jeg griber madplanlægningen an herhjemme. Hvis du har gode tips, er du meget velkommen til at dele dem i kommentarfeltet – måske kan du være en inspiration for nogle andre læsere!

Hvis du har lyst til at smide en kommentar om din oplevelse med madplanerne her på bloggen, ville det være en kæmpe hjælp i mit arbejde. Jeg vil altid gerne forsøge at lave noget, der er så brugbart som muligt for mine læsere 🙂

Nu kommer madplanen for den kommende uge. Jeg har simpelthen ikke nået at lave indkøbsliste denne gang – det får du lige lov til selv at rode med. Husk at tjekke op på, om mængderne i opskrifterne passer til din hsustand.

God fornøjelse! Og god uge 🙂

madplan uge 36


Madplan uge 36:

Mandag: Nordiske fishcakes med jordskokker serveret med æble-grønkålssalsa og dildmayo med kapers (mit bidrag til Madbloggerudfordringen, som – i al beskedenhed – var ret genialt!)
Tirsdag: Citronmarinerede kyllingefileter – server fx med bønnefritter og grønkålssalat med pære og hvidløgsristede valnødder
Onsdag: Mørbradgryde med blomkålsmos (perfekt efterårsmad!)
Torsdag: Thaisuppe med squashnudler og kalkun (brug evt. rester af tirsdagens kylling i stedet for kalkun)
Fredag: Salat med kylling, falafler og tahindressing (total i orden smovs med knas, snasket dressing og farvestrålende grøntsager)
Lørdag: Andreas’ chili con carne (verdens allerbedsteste bedste chili con carne – siger alle, der har smagt den!) Pimp den evt. med syltede rødløg – det er toppen!
Søndag: Rootza (pizza på den sunde måde – med bund lavet på rodfrugter)

Lchf pæretærte

Ugens dessertidé: LCHF pæretærte (brug efterårets pærer til at lave en skøn pæretærte, som er glutenfri, fri for tilsat sukker – men med masser af lækker tærtesmag. Perfekt med en klat fed creme fraiche eller vaniljeis!)

Harissavafler

Ugens madpakkeidé: Harissavafler (lækre, krydrede vafler med meget fast konsistens – idéelle til en madpakkesandwich!)

1 kommentar til “Madplan uge 36Tilføj din

  1. Tusind tak for din ærlighed omkring madplanerne – så trak jeg lige vejret lettere.
    Jeg bliver altid smadder frustreret / misundelig, når jeg læser madplanerne på nettet, for vores ligner absolut mere din helt ærlige udgave. Men det kunne være helt fantastisk, hvis det var den mere ambitiøse, der var i spil ?, og derfor ville Salattøsens opskrifter være dejlige.
    Tusind tak for god inspiration til min madlavning mm
    Mange hilsener
    Pia

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *