Fajita-fad

Madplan for uge 37 + ugens madpakkeidé

 


Nå, men det viste sig, at der var stemning for at tage en måned mere med madplaner og madpakkeidéer, så det gør vi! Tak for jeres input! 🙂

Madplanen for uge 37 er meget inspireret af, at det er blevet efterår. Svampe, forloren hare, biksemad – det er bare retter, som passer rigtig godt til årstiden! Den tunge, traditionelle mad bliver dog holdt godt i skak. Et af ønskerne til madplanerne var nemlig, at der kunne være lidt vegetardage indimellem. Indrømmet – vi er ikke de store vegetarer herhjemme. Vi er meget glade for at få kød til aftensmad hver dag. Til gengæld gør jeg mig gerne umage med at spare på kødet og strække det så langt som muligt ved fx indimellem at supplere op med kikærter, bønnepasta og andre proteinrige råvarer. Så går jeg lidt på kompromis med lchf de dage og tænker, at det nok er helt ok. Både for mig og for miljøet.

Selvom vi ikke har deciderede vegertardage herhjemme, er der dog en del opskrifter her på bloggen, der sagtens kan danne base for et vegetarmåltid. Fx de lækre onion bahjis fra i tirsdags, som udgør mandagens alternativ til kød. De kan nemlig både fungere som tilbehør til indiske gryderetter og som selvstændig vegetarret. Især, når de suppleres op med de fyldige grøntsagsris med stegte grøntsager.

Fredagen byder på det lækre, snaskede og spicy fajitafad, som spreder lidt ekstra sommerstemning på en grå efterårsdag. Du kan bare nyde det, helt som det er, eller servere med lækre kikærtepandekager til.

Grøntsagstilbehøret denne uge kører omkring selleri, blomkål, spidskål og evt. sweet potatoes + det løse. De stegte grøntsager, du bruger til blomkålsrisen mandag, kan meget vel være de samme, som du bruger til fajita-fadet fredag. Så der skulle være mulighed for at få brugt de fleste ting op, så de ikke kommer til at ligge og fylde i grøntsagsskuffen.

 


Madplan for uge 37

Mandag: (vegetardag) Onion bahjis med raita og blomkålsris med stegte grøntsager

Tirsdag: Hakkebøffer med svampesovs og sweet potato-fritter (lav evt. sellerifritter i stedet for at få brugt dine råvarer bedre). Servér en enkel kålsalat til – fx spidskålsssalat med syltede rødløg

Onsdag:  Forloren hare med blomkålsfritter og rå sellerisalat med dadler og hasselnødder

Torsdag: Lchf-venlig biksemad (brug rester af hakkebøffer, forloren hare, blomkålsfritter og sellerifritter/sweet potato-fritter). Servér med spejlæg og en frisk salat – fx kålsalat med ristede kikærter

Fredag: Fajita-fad – servér gerne med avocado, creme fraiche og frisk koriander og evt. kikærtepandekager


Ugens madpakkeidé – mad på farten

Helt ærligt – sommetider kan det være svært at få taget sig sammen til at fikse den dér madpakke, uanset hvor gode intentioner og opskrifter man har. Så denne uges tip går på, hvor du kan få sund og nem købe-frokost. Og det er nemlig hos 7 Eleven, som mange af os har inden for rækkevidde i hverdagen.

7 Eleven betaler mig ikke for at skrive det her – men jeg har bare lyst til at dele min begejstring med jer over, at de har indført en lang række palæo- og lchf-venlige frokostprodukter i deres sortiment. Der er fx en salat med oksekød og valnøddepesto, en proteinsalat med kikærter, kylling og hummus, en stenalderbolle med smør og ost og mange andre lækre ting. Man kan sågar købe sig et bæger med flæskesvær eller en lille palæo-müslibar. Det er altså ret smart. Der er selvfølgelig også de gode, gamle kyllingespyd, som de har haft længe – dem er jeg bare blevet lidt træt af, fordi de har været den hurtige løsning lidt for mange gange.

Palæobolle fra 7eleven
Palæobolle med smør og ost

Det er ikke sikkert, at madbugettet kan klare den frokostordning hver dag – men i en snæver vending er det slet ikke tosset. Og som min mor altid sagde om den slags lette (men lidt dyrere) løsninger: “Det er en billig hushjælp.”

Hvis du ikke lige har en 7Eleven inden for rækkevidde, kan du måske finde en kebab-mand, som vil sælge dig en kebabboks med salat, kebab og dressing. Ikke verdens allersundeste eller helseagtige frokost, men heller ikke helt tosset i fht. en lchf-kost.

2 kommentarer til “Madplan for uge 37 + ugens madpakkeidéTilføj din

  1. Hej Louise
    Tak for en rigtig god og inspirerende blog! Jeg har nu lavet dit fajita fad et par gange, og har også købt ind til at lave den i aften – og bruge resterne til madpakke i næste uge:-) Jeg glæder mig til at prøve endnu flere af dine spændende opskrifter!
    Fortsat god søndag – Lise

    1. Tusind tak – sikke en dejlig kommentar 🙂 Er glad for at høre, at du kan lide fajitafadet! Det er også en af mine favoritter 🙂
      Vh Louise

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *