Lynæg med cheddar

Lynæg med cheddar – hurtig lchf-morgenmad

Lynæg med cheddar (8)_FAV_RED


“Jeg vil egentlig gerne spise lchf, men jeg har altså ikke tid til at stå om morgenen og stege æg.” Det er en udtalelse, jeg tit hører fra folk. Det undrer mig altid, at vi har tid til at lave aftensmad og frokost, men at morgenmad er blevet defineret i vores bevidsthed som noget, der skal kunne hældes ud af en pakke på 5 sekunder. Hvis morgenmad er et måltid på linje med frokost og aftensmad – måske endda vigtigere – hvorfor skal vi så ikke prioritere at lave noget ordentlig, nærende mad, som sikrer stabilt blodsukker og varig mæthed gennem hele dagen? Det forstår jeg ikke.

Nå, men når det er sagt, så er jeg jo helt med på, at der er de dér dage, hvor man kommer for sent ud af fjerene, hvor håret driller, hvor yndlingsskjorten pludselig er forsvundet, og hvor den tid, man skulle bruge på at lave morgenmad, er forfuftet som dug for solen. Så er de her lynæg med cheddar et hit! De tager nemlig lige præcis 2 minutter at lave – og det kan jeg næsten altid finde. Det er ganske enkelt æg stegt på panden med cheddar som en mellemting mellem spejlæg, røræg og omelet.

Jeg spiser tit spejlæg om morgenen, men sommetider har jeg ikke tid til at vente 5 minutter på, at de steger færdig – og andre gange sker der det uheldige, at jeg får smadret blommen, når jeg slår ægget ud på panden. Kender I det? Den slags uheld kan man redde ved at lave sine spejlæg om til lynæg. Det minder lidt om røræg eller omelet, men man slipper bare for at skulle svine en skål til og bruge tid på at røre æggemassen sammen med mælk/fløde. Og så synes jeg faktisk, at mine lynæg smager bedre end både omelet og røræg. De er ekstremt svampede og fulde af smag, og når man prikker hul på blommen, er det total snasket og lækkert. På den måde minder lynæg også lidt om et pocheret æg – bare med sprød overflade og ostesmag. Kan det snart blive bedre?

Lynæg med cheddar (11)_FAV_RED

Lynæg med cheddar (6)_FAV_RED


Lynæg med cheddar

  • 2 æg
  • 1-2 spsk revet cheddar
  • Smør/olie til stegning – jeg bruger halvt af hver
  • Salt og peber
  • Evt. krydderurter til drys – purløg er dejligt!
  • Evt. ketchup

Lynæg med cheddar

Varm en pande op. Kom fedtstof på. Slå æggene ud. Drys cheddar over æggene, og slyng dem rundt på panden – det hele må gerne blive blandet godt sammen. Prøv at undgå at slå hul på blommerne – det er lækkert, hvis de stadig er intakte, når du spiser æggene. Steg et lille minuts tid, og servér drysset med salt og peber og evt. purløg eller anden krydderurt. Ketchup er også godt!

6 kommentarer til “Lynæg med cheddar – hurtig lchf-morgenmadTilføj din

    1. Dejligt Lene! 🙂 Det er da ret forunderligt, at det er lykkedes fødevareindustrien at pådutte os den skøre holdning til morgenmad…

  1. problemet med den varme morgenmad er et opvasken, og to at min morgenmad indtages efter træning og derfor skal være transportabel.

    1. Det kan jeg godt følge. Især det med, at den skal være transportabel. Der har jeg nogle gange haft et par hårdkogte æg med. Eller en chiagrød. Det fungerer nogenlunde…

        1. Hej Jenny. Godt at høre. Ja, det kan godt snyde lidt engang imellem, afhængig af, hvilken pande man bruger, og hvor meget knald der er på éns komfur 🙂
          vh Louise

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *