Hurtig lchf-morgenmad_Lyserød køleskabsgrød

Hurtig LCHF-morgenmad: lyserød køleskabsgrød

Hurtig lchf-morgenmad_Lyserød køleskabsgrødDer er efterhånden flere, der har spurgt mig, hvordan man klarer en hurtig LCHF-morgenmad, de dage hvor man ikke har tid til at stå og stege omeletter og andre gode sager. Den slags morgener har jeg heldigvis ikke så mange af, men tirsdag er en af dem. Her er køleskabsgrød en oplagt løsning for mig.  Den forberedes aftenen i forvejen og kan spises hurtigt ved køkkenbordet eller smides i tasken og tages med på arbejde.

Jeg har tidligere arbejdet med forskellige versioner af køleskabsgrød, som havde til mål at være meget proteinholdige, og som derfor indeholdt en masse skyr og også gerne nødder, som tilfører MUFA. I den strikse version af LCHF, som jeg kører for tiden, er der dog nogle lidt andre dogmer. Her viger protein førstepladsen for fedt, og nødder er knapt så velkomne pga. deres lidt for høje indhold af kulhydrat.

Min lyserøde køleskabsgrød indeholder masser af gode sager fra kokoscreme og avocado og chiafrø. Smagen er blid med et pift af hindbær, lime og frisk ingefær. Konsistensen er meget blød og cremet – næsten som en fed hindbæryoghurt. Som bonus er grøden køn at se på med sin lyserøde farve, så éns mandlige kolleger betragter den med måske knapt så skeptiske blikke under fællesmorgenmaden til stabsmødet.

Hurtig lchf-morgenmad_Lyserød køleskabsgrød

Lyserød køleskabsgrød (hurtig LCHF-morgenmad):

  • 1 dl kokoscreme (den tykke del af en dåse kokosmælk, eller brug den fra Santa Maria, der hedder “Ekstra Creamy“)
  • ½ avocado
  • 1 håndfuld frosne eller friske hindbær (jeg har stadig hindbær fra svigerforældrenes egen have i fryseren, som er uden polske dødsbakterier)
  • 1 spsk fløde
  • Saft af ½ lime
  • 1 tsk Perfect Strø (sødemiddel – du kan også bruge stevia, honning, eller hvad du bedst kan lide)
  • 1/4 tsk vaniljepulver og 1 nip salt
  • Evt. lidt friskrevet ingefær (kan udelades – men det giver et dejligt friskt pift)
  • 2 spsk chiafrø
  • Pynt evt.: kokosflager og hindbær

Hæld alle ingredienser undtagen chiafrø og pynt op i et glas eller en bøtte, gerne med tilhørende låg. Sæt stavblenderen på, og blend det grundigt sammen til en cremet masse. Smag til med vanilje, salt, ingefær eller limejuice. Når det smager, som du godt kan lide det, tilsættes chiafrø og røres godt ud i grøden. Dæk glasset til, og stil det i køleskabet.

Næste morgen kan du toppe grøden med lidt hindbær og kokosflager – eller du kan bare nyde den, som den er.

Køleskabsgrøden er en hurtig LCHF-morgenmad, som gør det lettere at klare de travle morgener. Jeg kan godt mærke, at den ikke giver mig helt den samme mæthed og tilfredshed som min sædvanlige morgenmad med æg, grøntsager og ost – men med en hurtig skive manchego som “dessert” blev jeg alligevel mæt og holdt den kørende indtil frokost.

Hurtig lchf-morgenmad_Lyserød køleskabsgrød
Indlægget indeholder affiliate-links.

0 kommentarer til “Hurtig LCHF-morgenmad: lyserød køleskabsgrødTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *