Greenie med rødbede og broccoli

Sørme om ikke jeg er klar med første opskrift her på bloggen i flere år! Det er en opskrift på en greenie, som jeg for tiden har på bordet til morgenmad hver dag. Og den er virkelig god!

Greenie med rødbede og broccoli

En greenie er jo en smoothie, bare med (primært) grøntsager. Det kan blive en lige lovligt sund omgang, og det har taget mig lang tid at finde en greenie, som:

  • jeg virkelig kan lide
  • er så nem at lave, at jeg gider lave den hver dag

Broccoli og rødbede er sådan ca. mine to MINDST yndlingsgrøntsager. Men sommetider giver minus og minus altså plus. Og når rødbedens lidt jordede, sødlige smag udlignes af broccoliens lidt bitre smag – og twistes med mango, bær og andre gode sager – så giver det faktisk et resultat, som smager virkelig, virkelig godt. Som bonus får greenien en virkelig flot farve. Det hjælper også altid på det hele 🙂

Og så får du altså lige 400 g grønt og frugt ind på kontoen helt fra morgenstunden af. Det er heller ikke så tosset!

Greenie med rødbede og broccoli
Jara synes også, den er vældig spændende!

Et par spørgsmål og svar fra starten af:

Jeg kan ikke lide broccoli/rødbede/mango… Kan jeg erstatte det med noget andet?

Ved du hvad, det er simpelthen helt op til dig at eksperimentere med! Det her er den helt perfekte sammensætning for mig, og hele pointen er, at de her ingredienser spiller perfekt sammen. Så hvis du har lyst til at bruge nogle andre ingredienser, så er det måske i virkeligeheden en helt anden opskrift, du skal have fat i?

Jeg vil ikke spise proteinpulver. Kan jeg undlade det?

Vaniljeproteinpulveret er nøglen til velsmagen og den gode konsistens i denne her greenie. Uden det garanterer jeg ikke for en gode smag. Du vil ikke opnå samme resultat med vaniljepulver/vaniljesukker. Men du er selvfølgelig helt fri selv at eksperimentere 🙂

Er det ligemeget, om jeg bruger friske eller frosne grøntsager?

Principielt ja. Men den frosne broccoli, man køber, har ofte lige været blancheret først, og det gør den lettere at blende og mere mild i smagen. Rødbeder er også 100 gange lettere at blende, når de har været på frost.

Hvad er kokosvand? Er det det samme som kokosmælk? Og kan jeg udelade det?

Nej, det er bestemt ikke det samme. Kokosvand er det naturlige vand, som er inden i en kokosnød, mens kokosmælk vist er kødet fra kokosnødden, som er blendet med vand (og evt. tilsat stabilisatorer). Kokosmælk er meget tykkere i konsistensen og kraftigt i smagen og egner sig ikke til denne greenie. Kokosvand har konsistens som, ja, vand, og er meget mildt i smagen. Jeg har prøvet at lave greenien uden kokosvand et par gange på dage, hvor jeg lige var løbet tør for det. Det smager ok, men slet ikke så godt, som når kokosvandet er med. Det gør virkelig underværker for smagen.

Og nu til opskriften! Det er en rimelig stor portion – næsten en liter. Du kan selvfølgelig bare halvere den, hvis du ikke kan drikke så meget. Jeg synes bare, det er rart at få fyldt op med grøntsager fra morgenstunden af.

Jeg drikker en greenie og spiser 3 stykker knækbrød med forskelligt pålæg. Det giver en fantastisk mæthed og et velvære i kroppen for mig.

Greenie med rødbede og broccoli

Greenie med rødbede og broccoli

Ingredienser

  • 125 g frossen rødbede
  • 125 g frossen broccoli
  • 80 g frossen mango
  • 80 g bær (se PROTIP længere nede!)
  • 1 skefuld ingefær (kan også købes på frost! Det er dødnemt!)
  • ½ scoop (14 g) vaniljeproteinpulver (jeg bruger den fra Nutramino*)
  • Saft af ½ lime
  • Ca. 1 dl kokosvand
  • Mindst 2 dl vand – gerne mere, afhængig af, hvilken konsistens din greenie skal have

(*Kan fx købes i Normal eller på nettet)

Jeg starter gerne med at hælde alle de frosne ingredienser op, og så går jeg i bad og gør mig klar, mens de lige tør op til en konsistens, hvor min blender bedre kan klare dem.

Så er det bare at tilsætte proteinpulver og væske og blende! Tilsæt vand, til det har den konsistens, du kan lide. Drik straks. Den kan også holde sig i køleskabet en dag eller to, men er klart bedst friskblendet!

PROTIP MED BÆR:

Problemet med bær fra frost er jo, at de er fyldt med bakterier, som kan give dig maveinfektioner, fordi bærplukkerne ikke har god nok håndhygiejne. De skal derfor koges op i mindst 2 minutter, før de er sikre at bruge – og hvem vil have varme, kogte bær i sin smootie/greenie? Nej vel?

Derfor gør jeg det smarte, at jeg koger 2-3 poser bær, blender dem, sier kernerne fra i en fintmasket si og fryser bærmassen ned igen i isterningeforme. Vupti, så er det bare at smide et par bær-isterninger i smoothien!

Det er virkelig nemt. Det eneste, som er lidt bøvlet, er at si kernerne fra. Det step kan du selvfølgelig springe over, men jeg vil anbefale dig at gøre det alligevel. For de dér små kerner fra jordbær og hindbær er bare drønirriterende at få i tænderne. Og din greenie bliver SÅ cremet og lækker, hvis du lige gør dig den umage.

0 comments on “Greenie med rødbede og broccoliTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: