Gratineret julesalat

Gratineret julesalat LCHF-style

Gratineret julesalatI går havde jeg en sjælden alene-hjemme-aften. Det er sjovt, som man i sine ungdomsår kan gå og drømme om en dejlig mand – og når man så har fået ham, kan man slet ikke vente med at få ham hældt ud af vagten, så man kan få lejligheden for sig selv 🙂 Mens nogle kvinder ville benytte en alene-hjemme-aften til at smide en tøsefilm på og æde en masse slik, så er jeg jo lidt underlig. Jeg ender i køkkenet, hvor jeg kokkererer 117 retter, der slet ikke passer sammen, men som jeg lige har fået lyst til.

I går blev det blandt andet til gratineret julesalat – en ret, som min mor ofte lavede, da jeg var barn. Jeg kan ikke mindes, at jeg nogensine har lavet julesalat selv, endsige spist det i mine voksenår, men jeg har gået og tænkt på denne her ret i flere uger. Pudsigt, som man engang i mellem kan komme i tanker om en ret, som man egentlig ikke brød sig synderligt om som barn, og så pludselig tænke: “Jamen den smagte jo helt vildt godt!”.

Jeg fik min mor i røret for at høre, hvordan hun egentlig havde lavet den, og især for at høre, hvad sovsen var lavet af. Det var selvfølgelig 80’er/90’er-klassikeren Mornaysauce! Det havde jeg ikke lige i huset, og lige for tiden prøver jeg også at lade være med at spise industrielle, færdiglavede produkter med sære ingredienser, stivelse og sukker i. Så jeg kreerede en meget LCHF-venlig sovs bestående af fløde, Philadelphia og revet emmentaler. Nøj, den smagte godt! Den kunne jeg godt bare have ædt uden noget andet til – men den blev nu alligevel god, da den blev blandet med den bitre julesalat.

Min mor siger, at hun plejer at blande julesalat med broccoli i denne ret for at gøre den lidt mildere. Jeg havde ikke broccoli i huset, så jeg tog chancen og lavede den bare med julesalat. Enten var min sovs bare så ekstremt sød og lækker, at den dækkede over enhver bitterhed, eller også er mine smagsløg blevet lidt sløve. I hvert fald syntes jeg, at smagen blev helt perfekt, cremet sød og lækker.

Videre køn er retten ikke, men jeg kan på alle måder anbefale den – især hvis man spiser LCHF. Jeg craver den allerede igen i dag og er glad for, at jeg har endnu 1 stk julesalat liggende i køleskabet. Der havde nok været sovs nok i min portion til at gratinere 2 salathoveder, men jeg brugte altså kun det ene. Her kommer opskriften – så må du selv om, hvorvidt du vil bruge 1 eller 2:

Gratineret julesalat

  • 1 eller 2 stk julesalat
  • ca. 1 dl (løst mål) revet emmentaler, cheddar el.lign.
  • ca. 1 dl fløde + evt. lidt mælk
  • 1 stor spsk Philadelphia
  • 1 skvæt lime- eller citronsaft
  • Muskatnød, salt og peber

Fjern bund og stok fra julesalaten, befri den for de yderste grimme blade, og skyl den godt. Blanchér i kogende, letsaltet vand i ca. 1 minut. Den skal stadig have bid, men må ikke være for hård at bide i. Si vandet fra, og læg de halve stykker julesalat med snitfladen opad i et lille, ovnfast fad.

Rør fløde, philadelphia og revet emmentaler sammen i en gryde, og varm op til kogepunktet. Smag til med krydderier og limesaft, og lad det tykne. Tilsæt evt. lidt mælk, hvis sovsen bliver for tyk – den skal ikke have konsistens som en bechamel, men som en Mornaysauce.

Hæld sovsen over julesalaten, og sæt i ovnen på 200 grader varmluft i ca. 20 minutter. Så er der comfort food LCHF-style!

Gratineret julesalat

0 kommentarer til “Gratineret julesalat LCHF-styleTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *