Æggekage med tomat og bacon

Frokost idéer

Jeg hører det igen og igen fra alle sider: frokost kan være et problematisk måltid. Særligt hvis man spiser lchf og derfor ikke har en rugbrødsklapsammen som en mulighed. Mange går død i frokosten og får helt stress over, hvad de dog skal finde på at spise. Rester fra aftensmaden er altid et godt bud – men helt ærligt, det har man jo ikke altid.  Hvad gør man så? Jeg har ikke det endelige svar, men jeg vil gerne komme med et par bud – og hvis du har gode idéer, så smid dem endelig i kommentarfeltet, så vi kan lave en lille frokost-idébank!

Det mest bøvlede ved frokosten er, at den ofte indtages på arbejdspladsen, enten som madpakke eller som et lille måltid, der skal forberedes på stedet med de forhåndenværende køkkenredskaber og ingredienser. Jeg er så heldig, at jeg ofte kan spise frokost hjemme, men selv det kan sommetider være noget bøvl. Jeg ender tit med at spise det samme, jeg har spist til morgenmad: æg, salat og grillpølse – det smager dejligt, men det kan godt blive en anelse ensformigt. For at slå et slag for den gode frokost har jeg gennemtrawlet min Instagram for at se, hvad jeg egentlig går og spiser til frokost i hverdagen. Det har resulteret i 7 idéer til lækker frokost, hjemme og på arbejde. Måske kan de være til inspiration for dig?Frokost

Idéer til frokost

1: Grøntsagsfladbrød (madpakkeegnet). Slå 2 brød sammen om kød, ost, smørelse og evt. lidt salat, og supplér evt. med lidt gnavegrønt. Det er min personlige frokostfavorit, og jeg ved egentlig ikke, hvorfor jeg ikke bare altid spiser det 🙂

2: Blomkålspizza (madpakkeegnet). Bag en hel blomkålspizza (se fx opskrift her), skær den i passende stykker, og frys dem ned med i plastikposer i madpakkeegnede portioner. Supplér evt. med lidt grønt.

3: Kyllingelår (madpakkeegnet). Steg en god portion kyllingelår i ovnen med olie og krydderier, når du alligevel laver ovnstegt kylling til aftensmad. Tag 1-2 lår med på madpakke sammen med en portion salat.

4: Frikadeller (madpakkeegnet). Hvis I alligevel skal have frikadeller til aftensmad, så steg en dobbeltportion, og frys den ene halvdel ned i madpakkeegnede portioner. Smager dejligt med kålsalat til. Se evt. min opskrift på frikadeller her. Og nu vi er ved det, så er frikadellesandwich på hvidkålsfladbrød altså også en aldeles henrivende frokost!

5: Cremet, fyldig suppe (madpakkeegnet, men kræver, at du kan varme suppen på arbejde). Lav en god, tyk, cremet grøntsagssuppe (fx denne), frys den ned i mindre portioner – så har du noget hurtigt, du lige kan flå ud af fryseren på morgener, hvor det kniber med tiden til at lave det store madpakkeshow.

6: Æggekage med bacon (velegnet til gæstefrokost). En god gammel klassiker, som, flankeret af en grøn salat, er et ægte festmåltid.

7: Hønsesalat (velegnet til både gæstefrokost og madpakke). Lav en god hønsesalat (se fx min opskrift på en spicy hønsesalat her), og servér, fx med lchf-venligt brød eller bare grøn salat.

Hvad spiser du til frokost?

4 kommentarer til “Frokost idéerTilføj din

  1. Kender bestemt godt udfordringen omkring frokost. Men en klassiker hos mig er tunsalat. Med følgende rørt sammen i en skål er der rigeligt til 2 dage:
    1 dåse tun i vand
    1 god klat mayo (køber øko hjemmelavet version i Føtex)
    Lidt finthakket rødløg
    1 lille glas kapers
    Hvis det skal være festligt – lidt hakket rød peber

    Det er lynhurtigt at lave. Egner sig godt til lidt snittet grønt – eller ovenpå kernebrød (LCHF-udgaven selvsagt)

  2. Spidskåls- eller æggewrap med laksesalat eller andet fyld (rulles som en durum i madpapir og sølvpapir), æggemuffins – gerne fyldt med svampe, gedeost, bacon, tomater, squash eller hvad man nu har, avocado, hanegals snackpølser, friske tomater med god olivenolie, salt, peber, citron og vanilje. Brug evt patentglas fremfor plastikbokse selvom de er tungere – de holder bedre på flydende mad og får maden til at se mere appetitlig ud.

    1. Supergode tips, tak for dem, Eva! Jeg synes også, det betyder rigtig meget, at min frokost ser indbydende og appetitlig ud, også selvom man måske skal bruge lidt mere energi på indpakningen 🙂
      vh Louise

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *