Husk D-vitamin

Får du nok D-vitamin?

Husk D-vitaminFor nogle uger siden fik Andreas et voldsomt hold i skulderen. Som i virkelig slemt! Han gik til lægen med en forventning om straks at ryge videre til en fysioterapeut. I stedet startede lægen med at tage en blodprøve for at tjekke hans niveau af D-vitamin. D-vitamin? Jamen hvorfor nu det? Hvad har det med noget at gøre? En hel masse, viste det sig. Jeg skal prøve at gengive det, så godt jeg kan her, dog med forbehold for, at jeg ingen sundhedsfaglighed har overhovedet. Hvis du, som sidder og læser med, ved en hel masse om D-vitamin, som jeg ikke gør, så smid meget gerne en kommentar nederst på siden. Jeg synes nemlig, det er et voldsomt spændende emne, som jeg gerne vil blive klogere på!

Ingen calciumoptag uden D-vitamin

D-vitamin – det er jo det dér vitamin, som man primært skal have fra solens stråler om sommeren, og som man ellers får gennem fed kost som æg, kød, ost og smør. Dets primære funktion er at sikre, at kroppen kan optage calcium, jern og andre mineraler. Derfor giver det rigtig god mening, at læger tjekker for D-vitamin, når man kommer ind med ondt i ryggen eller andre steder i bevægeapparatet. Hvis man har for lavt niveau af D-vitamin i kroppen, kan man drikke al det mælk og vand  og æde alle de kalktabletter, man vil – knoglerne vil alligevel ikke kunne optage den kalk, de skal have for at fungere.

D-vitamin har desuden stor betydning for både vores immunforsvar og insulinproduktion. Altså et ret så vigtigt vitamin. Desværre også et vitamin, som de fleste skandinavere er i underskud af, da vi jo ikke får ret meget sol i løbet af vores lange vinter. Suppleret med den meget fedtfattige kost, som er blevet promoveret gennem et par generationer, er der ikke noget at sige til, at op mod 70% af os, i følge flere undersøgelser, render rundt og er i D-vitaminunderskud om vinteren.

D3 – vitaminet, man ikke kan spise sig til

Men hvis D-vitamin findes i fed kost, så burde den hellige grav vel være vel forvaret, når man spiser lchf? Åbenbart ikke så meget, som man skulle tro. Andreas’ niveau af D-vitamin var i hvert fald kun halvdelen af, hvad det burde være, og lægen sendte ham straks på apoteket efter kraftige D-vitaminer. Vi spurgte efter, om det virkelig kunne passe, at det var nødvendigt med kosttilskud, når nu vi spiser så meget fed mad?

Her bliver det lidt teknisk – og jeg er lidt på gyngende grund i forhold til at kunne forklare det ordentligt. Der findes 5 typer af D-vitamin: D1, D2, D3, D4 og D5.  Her er det D3, der er det interessante af fokusere på. Det er det mest aktive (og nok også det vigtigste) af D-vitaminerne, og det er nok i virkeligheden ikke et vitamin, men snarere et hormon. D3 kan man ikke spise sig til gennem kosten – i hvert fald ikke i følge vores læge. Den eneste naturlige kilde til D3 er solens stråler, som får huden til at danne D3. Alternativet her i vinterhalvåret hedder kosttilskud.

Tag en pause fra solcremen

På en smuk dag som i dag, hvor solen skinner, bliver man mindet om, at det lige om lidt er sommer, hvor vi får masser af sol og dermed genererer masser af frisk D-vitamin. Snart begynder Frederik Fetterlein nok også igen at synge i fjernsynet om “skygge, solhat og solcreme”, mens Kræftens Bekæmpelse advarer mod hudkræft, solskoldninger osv. i alle reklamepauser. Det er også rigtig godt at passe på sig selv i solen – men vi kan også passe så meget på os selv, at vi forhindrer huden i at optage den D-vitamin, som vi så desperat har brug for at ophobe i kroppen for at overleve den lange vinter på den nordlige halvkugle. Når vi konstant smører os ind i solcreme – også den lave faktor – kan huden nemlig ikke danne D-vitamin.

Jeg talte sidste sommer med en sygeplejerske, som anbefalede, at man hver sommerdag udsætter sig selv for 1 times soleksponering uden solcreme. Det behøver så måske ikke lige at foregå i middagstimerne, men gerne først eller sidst på dagen. Det kunne fx ske i forbindelse med en cykeltur på arbejde, en formiddagspause, en gåtur efter arbejde, eller hvad der nu passer ind i dagsprogrammet. En strandtur kunne også godt begynde med en lille time i solen, inden solcremen smøres på. Igen – lad være med at ankomme kl. 12 og ligge og branke 1 time i middagssolen. Solbadning skal stadig dyrkes på ansvarlig vis.

Hvordan er dit niveau af D-vitamin?

Som sagt – jeg er ikke ekspert i D-vitamin. Men jeg synes bestemt, det er lidt opmærksomhed værd. Hvis jeg ikke var så dødeligt ræd for nåle, ville jeg gå til lægen og få tjekket mit D-vitamin-niveau. I første omgang har jeg købt et mildt D3-kosttilskud, som jeg har taget et par uger. Jeg håber, at det kan have positiv indflydelse på de nakkesmerter, jeg har bøvlet med de sidste par måneder.

Lidt mere interessant læsning om D-vitamin kan du finde her:

Radiodoktoren om D-vitamin

Videnskab.dk om D-vitamin generelt

Videnskab.dk om D3

Wikipedia om D-vitamin

4 kommentarer til “Får du nok D-vitamin?Tilføj din

  1. Jeg er meget enig, Fru Kofoed, i at det er et meget interessant emne, og måske også noget vi netop ved for lidt om!

    Selv bøvler jeg med smerter i hofte og ankel, og i den forbindelse render jeg til en masse undersøgelser. Det første speciallægen gjorde var dog at konstatere at jeg var i katastrofalt underskud af D-vitamin. Hendes tese er at jeg har svært ved at optage det.
    Er i gang med at se min kost efter, og ved med sikkerhed at jeg bør spise langt mere fisk end jeg gør, som jo er en rigtig god kilde til nogle af D-vitaminerne.
    Men jeg har også været lidt sol forskrækket i nogle år, efter jeg fik Modermærkekræft, og nu slår lægerne på tromme for at jeg som du skriver, bevæger mig ud i solen enten uden solcreme eller med en meget lav faktor.
    Det synes jeg er vældig interessant.
    I mange år var der tale om at herboende indvandrerkvinder der klæder sig tildækket, var dem der havde D-vitamin mangel,fortalte min egen læge mig, men nu ser det ud som om særligt danske kvinder og børn lider af D-vitamin mangel.
    – Man kan vel sige at Kræftens Bekæmpelses kampagner har virket lidt for godt, hvis det er tilfældet …

    Jeg er som Andreas også på intensiv D-vitamin dråbe kur, og håber at den kan gøre udslaget, sådan at smerterne forsvinder. Er hans mon væk?

    Hav en dejlig søndag,
    La Cucina Nada

    1. Jeg tror også, det er et problem, som er langt mere udbredt, end vi tror. Det ville jo være skønt, hvis D-vitamin var vejen til færre problemer med hofte og ankel for dig – det er da langt bedre end at skulle tage smertestillende!
      Hvis du har modermærkekræft, så forstår jeg godt, at du er solforskrækket. Så er det nok, som Anne-Marie skriver, en god idé med kosttilskuddet frem for for megen solbadning.
      Andreas har indtil videre været i gang med D-vitamin-kosttilskud (piller,ikke dråber) i et par uger, kombineret med fysioterapi og træning. Det går heldigvis rigtig meget fremad, så vi håber, at smerterne snart er helt væk.
      God søndag også til dig!

  2. Det er et voldsomt interessant emne. Jeg har selv haft mangel på det, trods det at jeg spiste fiskepålæg hver dag og var meget ude, uden solcreme, da jeg har en hudtype der kan tåle en hel del sol. I højsommeren skal det ikke lige være i middagsstunden, men det skal det faktisk være i foråret og sensommeren, da det kun er her solens stråler er kraftige nok til at få os til at producere D vitamin.
    Opfølgende blodprøver har vist jeg fint optager tilskud. Så det gør jeg fremover.
    Vi kan godt glemme alt om at spise os til nok af vitaminet, det kan faktisk ikke lade sig gøre.
    Og har man sart hud, så skal man altså hellere fortsætte tilskudet om sommeren, frem for at risikere hudkræft.
    Du har rigtig mange af de vigtige informationer med om D3. Supplerende har vitaminet også betydning for vores muskelfunktion, som reguleres af calcium/d-vitamin. Mangel kan føre til svage muskler, særligt lårmusklen rammes. Muskelsmerter og kramper kan også være følger.
    Det er rigtig positivt at høre lægerne er begyndt at måle det ved bevægeapperatslidelser.
    Og du kan roligt tage tilskud uden at få taget en blodprøve. En del mener man skal over 250 enheder før det kan blive for meget og et kraftigt lægeordineret præparat indeholder ofte 35 enheder.
    Magnesium vil jeg lige nævne også, da der i knoglestofskiftet er et samarbejde mellem dette, calcium og Dvitamin, så det anbefales at man sikrer alle 3 i kosten eller gennem tilskud.
    Mvh”
    Anne-Marie

    1. Hej Anne-Marie
      Tak for kommentaren! Jamen så må vi jo ud i middagssolen her i foråret og få lidt sol på huden! 🙂
      Og jeg fortsætter også glad og gerne med mit kosttilskud – evt. suppleret med calcium og magnesium.
      Vh Louise

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *