vægttab

Dag 9: Pak badevægten væk


Velkommen til Dag 9 i “Tilbage på sporet”. I dag er udfordringen noget, som måske vil være grænseoverskridende for nogle: nemlig at pakke badevægten væk!

Men hvordan i alverden skal jeg holde øje med mit vægttab, hvis jeg stiller badevægten væk? Og risikerer jeg ikke at tage helt vildt på uden at opdage det, hvis jeg ikke vejer mig hver dag?

Vores badevægt har været stillet væk de sidste 4 år. Vi bruger den kun til at veje kufferter på, når vi skal ud og flyve. Så jeg ved ikke, hvad jeg vejer. Altså, jeg har da et kvalificeret bud. Men det er ikke vigtigt for mig. Det, som er vigtigt, er, at jeg har det godt, kan passe mit tøj og tage turen op til 2. sal uden at blive forpustet.

Modsat hvad man måske skulle tro, kan det faktisk være fremmende for motivationen i forbindelse med vægttab at pakke badevægten væk.

vægttab

Lad mig tegne et lille billede for dig af et vægttabsforløb:

  • Dag 1: Du spiser fornuftigt, træner, drikker vand og går tidligt i seng.
  • Dag 2: Du står op og vejer dig. Yes! Der er røget 300 gram. Sådan! Du tager endnu en dag på dydens smalle sti.
  • Dag 3: Du har igen tabt dig 300 gram! Yes, det kører! Det her vægttab kommer jo til at være overstået efter ganske få uger. Du tager endnu en dag med høj motivation.
  • Dag 4: I dag står vægten stille. Øv. Nu gik det lige så godt. Men du holder fanen højt og fortsætter i det gode spor. Det skal nok blive bedre.
  • Dag 5: Vægten står stadig stille. Ej, nu kan det snart være ligemeget. Du kæmper dig gennem dagen – stadig uden svinkeærinder. I morgen er der sikkert gode resultater igen.
  • Dag 6: Du har taget 200 gram på. WTF?!?! Hvordan kan det være rigtigt? Du rykker vægten rundt på badeværelsesgulvet – den må jo stå skævt eller noget. Men vægten er ubønhørlig, og vægtøgningen står fast. Det er svært at holde motivationen højt i dag, og du kan ikke modstå det stykke kage, du bliver tilbudt om eftermiddagen.
  • Dag 7: Vægten er faldet 200 gram. Jamen dog, det var måske ikke så dumt med det stykke kage dér. Det snupper vi et stykke mere af igen i dag.
  • Dag 8: Vægten er steget 300 gram. Du orker ikke mere og opgiver projektet. Hellere fed og glad end tynd og ulykkelig.

Lad mig tegne et alternativt billede:

  • Dag 1: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng.
  • Dag 2: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng. Det føles rart.
  • Dag 3: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng. Det føles rart. Du mærker, at din sukkertrang falder, du ser, og du er mindre oppustet.
  • Dag 4: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng. Det føles rart. Din bukser strammer knapt så meget i dag.
  • Dag 5: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng. Det føles rart. Din hud ser da også lidt pænere ud i spejlet, gør den ikke?
  • Dag 6: Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng. Det føles rart. Du bliver budt et stykke kage, men du siger nej tak – ikke pga. vægten, men fordi du egentlig ikke har lyst og ikke gider bryde den gode sukkerfri følelse, du har i kroppen.
  • Dag 7: Hey, dit bælte kan spændes et hul ind. Lækkert nok! Du spiser god lchf-mad, motionerer, drikker vand og går tidligt i seng.

Og så videre.

Kan du se forskellen på de to forløb? I det første scenarie er hele din motivation bygget op omkring en ekstern faktor: badevægten. De små cifre på skærmen afgør hele din lykke og succesfølelse. Dopamincentrene i hjernen (eller hvor de nu sidder) er helt afhængige af at få det dér boost af at se vægttabet på badevægten. Og når du ikke får det boost, bliver du nedslået og mister motivationen.

Badevægten virker måske så præcis, fordi du får et konkret tal. Men den fortæller ikke noget om væsketab eller væskeophobning, om fedttab eller muskelopbygning. Heller ikke hormonbalance, fordøjelse eller alment velbefindende afsløres af vægten. Du får bare et tal, som mere eller mindre præcist indikerer, hvor du er. Rent hypotetisk kunne de første 600 gram, du taber de første par dage af scenarie 1, bare være væske. Og de 200 gram, du tager på senere, er måske muskler, mens der reelt ligger et fedttab bag. Det finder vi aldrig ud af.

By the way, scenarie 1 er hverken opdigtet eller overdrevet. Det er taget direkte ud af mit eget liv, og jeg vil vædde min gamle hat på, at mange vil kunne spejle sig i det.

I det andet scenarie er du selv i førersædet. Du mærker selv efter og er langt mere sensitiv over for alle de mange små og store fordele ved din livssstilsomlægning. Du kan kigge dig i spejlet, mærke på tøjet og fornemme din almene tilstand i kroppen. Fx at sukkertrangen træder i baggrunden, din hud bliver pænere, du føler dig mindre oppustet og har en bedre fordøjelse. Din krop er mindre stresset og har måske endda lettere ved at afgive kiloene end med badevægten som slavepisker. Motivationen er langt mere intern og mere slidstærk.

Jeg holder personligt 100 gange længere med den interne motivation end med den eksterne badevægt. Bevares, det kan godt være, min vægt løber lidt løbsk engang i mellem, fordi jeg er den person, jeg er, som pludselig kan blive suget ind i et eller andet projekt og simpelthen miste interessen for min vægt. Men det er for intet at regne mod, hvor galt det var, da jeg stadig vejede mig hver dag. Jeg oplever, at jeg uden badevægtens tyranni har fået et mere autentisk forhold til min krop, hvor jeg selv tager ansvar for at fornemme, hvordan jeg har det, og ikke sætter al min lid til en ekstern faktor.

Hvis du også vil prøve det, så stil badevægten ind i et mørkt skab, og sig goddag til en hverdag, hvor du lytter mere til din krop og placerer dig selv i førersædet for din livsstilsomlægning. Hvis du virkelig har et behov for at måle din fremgang, så find et målebånd frem. Det kan sige noget lidt mere nøjagtigt om, hvor meget taljen svinder ind. Og hvis du endelig gerne vil veje dig, så nøjes med at gøre det et par gange om måneden. Men lad det ikke blive dit primære fokus.

Husk stadig: Drik vand, tal pænt til dig selv, spis godt med grøntsager og fedt, sov 8 timer hver nat, gå en lille tur hver dag, hold dig til din madplan, og spis en morgenmad, som fungerer for dig.

0 kommentarer til “Dag 9: Pak badevægten vækTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *