Damhussøen

Dag 6: Gå en tur


Velkommen til Dag 6 af “Tilbage på sporet”. I dag har jeg en helt simpel udfordring til dig: Gå en tur! 10 minutter eller mere. Ud i den friske luft og dagslyset og bliv frisket op i krop og sjæl. Hvis det regner, så tag regntøj på. Hvis januarsolen skinner, så husk solbriller.

Januar er en måned, hvor de fleste har fokus på at komme i form. Alle, der har trænet i fitnesscenter kender de dér første 3 uger i januar, hvor det pludselig vælter ind med mennesker, og det er vildt irriterende, at man pludselig skal stå i kø til alle maskiner. Men hen mod slutningen af måneden tynder det ligeså stille ud igen, og køen til maskinerne forsvinder.

Det er den klassiske januarstrategi, hvor man går helt amok og melder sig ind i fitnesscenter, hvor man nu skal træne 3 dage om ugen. Man står op kl. halv 6 hver morgen for at træne inden arbejde, og man er ved at falde sammen af træthed. Det kører meget godt de første uger, men så taber gejsten alligevel kampen til mageligheden, hverdagen og de gamle vaner.

Der er også den fælde, som jeg tit selv lander i, hvor man bruger så lang tid på at sidde derhjemme og prøve at beslutte, hvordan man skal træne, og overtale sig selv til at tage afsted, at man slet ikke kommer nogen steder. “Skulle jeg tage i fitnesscenter? Er der mon et hold, der passer mig? Jeg kunne også tage i svømmehallen? Åh, men så skal jeg til at sætte hår bagefter… Det er også bøvlet. Nej, fitness er nok bedre. Eller jeg kunne også lave et yoga-program herhjemme. Jeg kunne måske også tage løbeskoene på og løbe en tur? Men jeg kunne selvfølgelig også…” Og sådan kan min indre dialog fortsætte længe!

Det er selvfølgelig fedt, hvis man rent faktisk lykkes med at komme i gang med træningen og holde ved den. Respekt for det. Men statistikken taler desværre for, at en del ikke vil holde længere end til udgangen af måneden med det hårde trænigsregime. Og her kommer dagens udfordring med gåturen ind i billedet.

Jeg tror nemlig, man kommer længere ved at starte et realistisk sted. En 10-15 minutters gåtur hver dag kan de fleste overskue at gennemføre. Også i mere end de første 3 uger af januar. Det er ikke meget, men hvis man får det ind i sin daglige rutine, er det alligevel meget værd.

Jeg er stor fan af gåture, fordi de – modsat de mange former for indendørs træning – giver frisk luft og dagslys (eller i det mindste frisk luft – måske kan man først nå at gå om aftenen). Og det er bare så vigtigt for os. Især her om vinteren, hvor vi bruger det meste af tiden indendørs. Det er nemt at gå tur. Det kræver ingen opvarmning og intet særligt udstyr. Og så er der noget ved med at gå, som giver en særlig ro, hvor man virkelig kan få bearbejdet en masse tanker og følelser. Jeg holder særligt af at gå rundt om Damhussøen her i Vanløse, hvor vi bor. Billedet her er fra sidste år, hvor der lå is og sne på søen – se lige hvor smukt det er:

Damhussøen

Når man lykkes med sit mål om en lille gåtur hver dag i en længere periode, kan man forlænge gåturen. Og når man er klar, kan man gå over til (eller supplere op med) løb, fitness, svømning, yoga, eller hvad man nu har lyst til. Pointen for mig er at få flettet motion ind i sin daglige rutine på et realistisk plan, hvor man rent faktisk holder ved det. Jeg har selv svømmet 2 gange om ugen i det sidste halve år. Jeg startede med gåture og gik over til svømning, da jeg var klar til det. Og nu føles det naturligt og rart. Og jeg elsker stadig at gå tur 🙂

Forresten: Der er ingen regel om, at dagens gåtur ikke kan foregå sammen med en god veninde med en kop to-go-kaffe i hånden! Og hey, hvis du er den superentusiastiske løbetype, som gerne vil løbe udfordringen hjem – så gør du bare det 😉

Husk også stadig at holde fast i de 5 andre udfordringer: drik vand, tal pænt til dig selv, spis grøntsager, sov 8 timer hver nat og spis godt med fedt.

0 kommentarer til “Dag 6: Gå en turTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *