Dag 4: Søvn (og en boganbefaling)


Velkommen til dag 4 i “Tilbage på sporet”! Husker du at få drukket 2 liter vand hver dag, tale pænt til dig selv og liste grøntsager ind i alle måltider? Godt! Så er du klar til at bygge en ny udfordring ovenpå!

Dagens udfordring i dag er at fokusere på din søvn. Får du 8 timer hver nat? Hvis ikke, er der ret stor risiko for, at du får:

  • dårligere immunforsvar
  • dårligere sultregulering
  • dårligere dømmekraft
  • dårligere hukommelse
  • dårligere koncentration
  • hovedpine
  • større risiko for Type2 diabetes
  • større tendens til at lagre fedt på kroppen
  • mindre overskud og energi
  • bliver mere gnaven (og i mit tilfælde også: mere klodset!)
  • bliver mere stresset

og en lang række andre negative ting, som står i modsætning til den sunde livsstil, vi efterstræber. Sagt lidt forenklet med et lille eksempel: Når du møder den fristende croissant til formiddagskaffen på arbejde, som du godt ved, ikke er nogen god idé – så kan du gøre det nemt eller svært for dig selv:

  1. Du kan gøre det næsten umuligt at sige nej tak, hvis du er smaddertræt, har hovedpine og føler dig småsløj og gnaven. Så skriger hver fiber af din krop på et stykke wienerbrød (og derefter et stykke mere), og det bliver en kamp at sige nej tak.
  2. Du kan også gøre det nemt for dig selv: Hvis du er frisk og veludhvilet, klar i hovedet og har en  solid mæthedsfølelse i kroppen (fordi du jo også har spist godt og drukket masser af vand!) – så er den dér croissant nærmest lidt ligegyldig, og det er en helt ubevidst handling at sige nej tak.

Jeg ved godt, hvad jeg helst vil vælge. Jeg vil også rigtig gerne være koncentreret og fokuseret på arbejde og have overskud til at lave noget sjovt, når jeg får fri. Ikke kollapse på sofaen i uendelig træthed.

Tilbage på sporet dag 3: søvn

Derfor er dagens opgave, at du i aften skal ligge i din seng 9 timer, inden du skal op af den igen. Hvis vækkeuret ringer kl. 7, så ligger du i din seng kl. 22. Hvis er det ringer kl. 8, er det kl. 23. Og så fremdeles. Så har du en time til at lade kroppen falde til ro, måske læse lidt, eller hvad du plejer at gøre, inden du falder i søvn.

Og hey, jeg ved godt, at denne her udfordring er lidt håbløs, hvis du har små børn. Så er det ligemeget, hvornår du ligger i din seng – du får nok alligevel ikke 8 timers sammenhængende søvn. Men gør dit bedste, og prøv at satse på at gå tidligt i seng og få så meget søvn, som du kan.

Tjek, at der er en behagelig temperatur i dit soveværelse, at der er så mørkt som muligt, sengetøjet er rent, og puden er rystet. Og glæd dig så til en god nats søvn.

Boganbefaling:

Jeg kan godt selv have lidt svært ved at falde i søvn, så jeg hører altid lydbog, inden jeg skal sove. Det hjælper mig til at falde til ro, og det stopper mit ellers endeløse tankemylder. Mofibo har den herlige funktion, hvor man kan sætte bogen til at stoppe efter 10 minutter, ½ time eller 1 time. Som regel passer det med,  at jeg knalder brikker, inden ½ time er gået. Jeg skal helst have en rolig fortællerstemme og en historie, der er nem at følge. I en periode hørte jeg skandinaviske krimier – men det bliver sommetider så spændende og uhyggeligt, at jeg får lige lovlig meget adreanalinrush til at kunne sove 😉

Jeg er netop blevet færdig med en virkelig skøn bog: “Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt”. Den har jo efterhånden nogle år på bagen, men jeg havde hverken fået taget mig sammen til at se filmen eller læse bogen før nu. Og hold nu op, hvor er jeg vild med den!

den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt

Bogen handler om den 100-årige Allan Karlsson, som skrider fra plejehjemmet på sin 100-års fødselsdag. Som titlen antyder, hopper han simpelthen ud af vinduet. Og så tager han på den vildeste rejse gennem Sverige, hvor der sker de mest vanvittige ting. Bl.a. kommer han i clinch med en rockerorganisation, bliver jagtet af politiet og møder en masse nye, mærkelige venner. Indimellem får man flashbacks fra Allans 100-årige liv med alt det, han har oplevet. Jeg troede, vi skulle høre en masse om skyttegravskrige fra 1. og 2. Verdenskrig, men dem misser Allan fuldstændig. Bl.a. fordi han farer vild i Himalaya i nogle år 😉 Til gengæld kommer han både til USA, Kina, Iran, Rusland, Nordkorea, Indonesien og mange andre steder. Han “kommer også til” at opfinde atombomben – sådan mere eller mindre.

Det er virkelig en af de sjoveste, mest underfundige og velkomponerede historier, jeg har hørt. Jeg klukkede mig i søvn hver aften, mens jeg hørte den, og nu er Andreas begyndt på den og griner også, så hele sengen ryster. Fortælleren på Mofibo er i øvrigt vildt god og rar at lytte til.

Har du hørt/læst bogen eller set filmen? Har du andre gode boganbefalinger til mig? Hvad virker bedst for dig, når du skal sove? Og er du god til at få 8 timers søvn? Find selv på flere spørgsmål, og læs med igen i morgen 🙂

0 kommentarer til “Dag 4: Søvn (og en boganbefaling)Tilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *