Dag 2: Stop med at bebrejde dig selv


Velkommen til dag 2 i “Tilbage på sporet”. Fik du drukket de 2 liter vand i går? Husk at gøre det igen i dag, samtidig med at du fokuserer på den nye udfordring. I dag skal det nemlig handle om at holde op med at bebrejde sig selv.

Er der røget et par kilo på i løbet af december? Det er der i hvert fald for mit vedkommende. Tøjet strammer lige lovlig meget, og kroppen er knapt så meget i harmoni, som den plejer. Det mærkes på både vægt, fordøjelse, vejrtrækning og mange andre fronter, når man hygger lidt vel meget i en julemåned. Det er selvfølgelig smadderirriterende, og det er nærliggende at begynde at bebrejde sig selv for sit nederlag og alt det gode, man har smidt væk for et par vaniljekranse og æbleskiver: “Ej, hvor var jeg dum, og hvor er jeg fed nu,” “Hvordan kunne jeg finde på det?” “Jeg burde have gjort det bedre.” Kender du de tanker?

Nogle bebrejder sig selv så meget, at de begynder at finde på undskyldninger til deres forsvar: “Jeg var også bare vildt stresset i december,” “Jeg havde så mange julefrokoster og familiesammenkomster, at det ikke var til at styre,”  “Mine børn var syge, så jeg havde ikke overskud til at spise sundt,”  eller den gode gamle: “Jeg faldt i.”

Tilbage på sporet: bebrejdelse

Det, som er galt med både bebrejdelserne og undskyldningerne, er, at vi tænker og taler os selv ind i en magtesløs og svag position. Hvis jeg er sådan en svag én, som ikke kan gøre for det, og som falder i og mister kontrollen og bagefter shamer’ mig selv – så har jeg et rigtig dårligt udgangspunkt for at vende skuden og bevæge mig i en bedre retning. En livsstilsændring kræver styrke og ejerskab. Hvis den er funderet på skam og selvbebrejdelse, vil de gode intentioner højst sandsynligt smuldre inden for ganske kort tid. Positiv motivation er mere langtidsholdbar og slidstærk end negativ. Og vi er “in it for the long run” her. Vi er ikke ude i “Tab 5 kilo på 2 uger – og tag det hele på igen ugen efter”.

Så dagens udfordring er: Stå ved dine valg, ej dem, og tag ansvar for dem: “Ja, jeg åd en masse vanilljekranse i december. De smagte vidunderligt, og jeg valgte selv at spise dem, vel vidende at der ville komme en regning i januar. Den vælger jeg nu at betale.” Kan du se, hvordan den tankegang fungerer meget bedre?

I løbet af de næste dage kommer der lidt flere konkrete tiltag i challengen’. Men start processen med at fokusere på at tale pænt til dig selv – for mig er det dét, der kan afgøre, om min livsstilsændring holder 14 dage eller 1 år. Hvis den stemme, der skal guide mig igennem en livsstilsændring, hele tiden fortæller mig, at jeg er fed, dum og grim, så bliver jeg meget hurtigt træt af at lytte til den, og jeg vil være tilbøjelig til at lade den overdøve af mere besnærende stemmer – fx sukkertrang, dårlige vaner og magelighed. Men hvis min indre stemme taler pænt og respektfuld til mig og opmuntrer mig i min proces – ja, så vil jeg sandsynligvis hænge på i længere tid og derved få bedre resultater.

Så hold op med at slå dig selv i hovedet, og brug i stedet energien på at gøre noget godt for dig selv. Det er ikke verdens undergang, at bukserne strammer lidt. Lad være med at gøre et større drama ud af den sag. Vi er allerede i gang med at gøre noget ved det, og det skal nok lykkes!

2 kommentarer til “Dag 2: Stop med at bebrejde dig selvTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *