Hjemmelavede cup noodles

Cup noodles – i hjemmelavet, sund version

Hjemmelavede cup noodles


Et af mine minder fra mine teenagedage drejer sig om Yum Yum-nudler. I ved, de dér små, firkantede pakker med tørre nudler og smagspulver, som man kan hælde kogende vand over og spise.

I Odense, hvor jeg boede som teenager, kunne man købe Yum Yum-nudler i en asiatisk købmand, som lå på vejen til den sportshal, hvor vi havde gymnastik. Det tog ca. 10 minutter at gå derhen. Det passede med, at man kunne købe en pose Yum Yum-nudler, give den nogle tæsk, så nudlerne blev knust inde i posen, hælde smagspulveret over og så ellers gå og gnaske tørre nudler med kyllingesmag hele vejen hen til sportshallen. Host og velbekomme! Sundt og nærende mellemmåltid! Tricket var også godt om lørdagen, når man var inde og shoppe i byen, hvor lommepengene rakte til en tur i Søstrene Grene. Her solgte de også Yum Yum-nudler… You know the rest 😉 No wonder, at jeg kæmpede med vægten i 90’erne!

Hjemmelavede cup noodles

Jeg ser stadig de dér Yum Yum-nudler rundt omkring i supermarkederne. De hedder vist bare cup noodles nu, fordi de… er i en kop 😉 Jeg erfarer jævnligt både online og IRL, at mange opfatter det som et seriøst frokostmåltid. Voksne mennesker. Ikke bare teenagere på vej til gymnastik. Det kan godt skabe lidt undren hos mig, men hey, jeg er jo ikke sat i verden for at dømme.

Til gengæld har jeg her genskabt de famøse Yum Yum-nudler/cup noodles i en version, der er både sund, lødig, nærende – og vanvittigt velsmagende! Fuldstændig som teenage-årenes nostalgi – bare bedre! Min egen hjemmelavede hønsebouillon + lidt miso og rød karry, en masse grøntsager og så en håndfuld Shirataki-nudler (adlink). Verdens mest underlige produkt. De indeholder nærmest hverken kulhydrat, protein, fedt eller nogetsomhelst andet. Hvordan de laves overgår min forstand. De smager heller ikke af en pind – men de er gode til at suge smag til sig, så de kommer til at smage vildt godt, når de blandes med suppen og smagsgiverne.

Hjemmelavede cup noodles

Næringen i suppen kommer ikke fra de underlige shirataki-nudler. Den kommer fra min hjemmelavede hønsebouillon, som jeg koger på hønseskrog eller hele kyllinger. Den er fyldt med næring og og smag. I en snæver vending kan du selvfølgelig bruge en Mou-suppe – men jeg kan virkelig anbefale at komme ind i en rutine med at koge hønsekødssuppe, hvis du ikke allerede gør det. Det er altså noget helt andet – og det er virkelig ikke så besværligt, som mange tror. Læs her om, hvordan jeg gerne tackler en kylling:

1 kylling: høns i asparges, hønsebouillon og hønsesalat

Jeg har spist de hjemmelavede cup noodles her som frokost flere gange i de sidste par uger. Man skulle ikke tro, man kunne blive så mæt af suppe, men det er jeg godt nok blevet! Du kan forberede glassene med fyld hjemmefra – de holder fint i køleskabet i et par dage. Suppen kan du have med i en beholder og varme på stedet, inden du hælder den i glasset.

Hjemmelavede cup noodles

Jeg har også serveret cup noodles som forret for gæster et par gange, hvilket har udløst stor begejstring. Du kan forberede glassene med miso/karry, grønt og nudler i god tid og lade dem stå i køleskabet med låg på. Sæt dem direkte ind på bordet, hæld den varme suppe i glassene, og bed gæsterne om lige at røre rundt, så smagen bliver godt fordelt i suppen. Det er et hit!

Du bestemmer selv, hvad der skal i dine cup noodles. Her kommer mine forslag. Jeg vil foreslå altid at have en form for svampe + peberfrugt og forårsløg i glassene. Det giver masser af god smag. Jeg har ikke haft behov for kød i mine cup noodles, men hvis du har lyst, kan du sagtens tilsætte lidt kogt kylling, en rest oksekød, nogle rejer el.lign.

Hjemmelavede cup noodles


Cup noodles

Smagsgivere, fx:

  • Miso – ca. 1 tsk pr. glas
  • Rød karrypasta – ca. ½ tsk pr. glas
  • Fintrevet ingefær
  • Tomatpuré

Grøntsagsfyld, fx:

  • Fintsnittet hvidkål/rødkål/spidskål
  • Spiraliseret squash
  • Tyndtstrimlet gulerod
  • Tyndtstrimlet butternut squash
  • Edamamebønner
  • Rød/gul peber
  • Champignoner/andre svampe
  • Forårsløg

Herudover:

Servér i syltetøjsglas el.lign. Gerne med låg til.

Kom dine valgte smagsgivere i bunden af hvert glas. Jeg havde 1 tsk hvid miso og ½ tsk rød karry. Du kan også lege med revet ingefær, tomatpuré eller andre sjove ting.

Læg grøntsager i glassene og herefter drænede shirataki-nudler.

Bring hønsebouillonen i kog, og hæld den over i glassene, så den dækker alt suppefyldet. Rør rundt, og spis med det samme.

Tip: er din suppe blevet for spicy, fx pga. for meget rød karry (personlig erfaring!), kan du give den et lille skud kokosmælk eller fløde. Det bliver smagen bestemt ikke ringere af.


Indlægget indeholder affiliate-links, der giver mig kommission, hvis du køber noget i den pågældende webshop. Det koster selvfølgelig ikke dig noget at klikke på links’ene. Jeg linker altid kun til produkter, som jeg selv kan stå inde for.


 

2 kommentarer til “Cup noodles – i hjemmelavet, sund versionTilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *