Back on track – og en nyhed!

grøntsager


I dag skal det handle om at komme tilbage på sporet efter det magelige ferieliv – og så om en nyhed af den musikalske slags. Mere om den længere nede. Først tilbage på sporet:

Jeg er garanteret ikke den eneste, som kender det med, at sommerferien kan tage lidt overhånd. Lidt for mange is, drinks, glas rødvin og restaurantbesøg kan godt betyde, at tøjet strammer lige lovlig meget, når man skal tilbage på arbejde.

Ugebladene lever højt på den dér slankepanik, som altid breder sig i august. I det hele taget er de ret gode til slankepanik. Først pisker de en stemning op om bikinikrop, inden vi skal på ferie. Så er den gal efter ferien. Så er det nytårskjolen, vi skal passe. Og derefter er det den obligatoriske januarkur, det gælder. Vi skal træne hårdt, lave planken hver dag, følge nøje tilrettelagte diæter, spise mere skyr og mindre brød, så skal det nok gå.

Sideløbende kører de konstant temaer om at elske sin krop, som den er, og ikke ligge under for urealistiske kropsidealer.

Er jeg den eneste, som bliver en smule rundforvirret?!?

Min model er en smule mere enkel. Sikkert ikke så effektiv i fht. hurtigt vægttab, men til gengæld langtidsholdbar og realistisk.

Her de sidste par uger har jeg:

  1. Skruet op for grøntsagerne. Ikke vildt og voldsomt, men bare lidt op. En gulerod og lidt peberfrugt til morgenmaden. Et par solmodne cherrytomater her og dér. Noget ekstra lækkert grønt til aftensmaden. Og stille og roligt får jeg lyst til mere og mere grønt og mindre og mindre af de ting, der er knapt så hensigtsmæssige. Mine sukkercravings er næsten ikke-eksisterende nu (og de var slemme efter ferien!), og jeg føler ikke, at jeg savner noget. Enkelt og helt uden tvang.
  2. Gået en lille tur hver dag. Vi bor ikke ret langt fra Damhussøen, og da vi flyttede ind, tænkte jeg, at nu skulle jeg gå rundt om den hver dag. Det skete bare ikke. Det tager alligevel en lille times tid først at gå derned, så rundt og så hjem. Og jeg får det simpelthen ikke gjort i hverdagens travle program. Til gengæld bor vi lige ved siden af Grøndalsparken. En lille og beskeden, men ganske hyggelig park. Det tager ca. 15 minutter at gå hjemmefra og hele parken rundt. Ikke så langt – men nemt og overskueligt. Hellere 1 fugl i hånden end 10 på taget, som man siger – og hellere 15 minutters gåtur hver dag end 1 times aldrig. Udover gåturene har jeg også svømmet og cyklet nogle gange om ugen. Og nogle dage har jeg taget gåturen rundt i parken mere end 1 gang. Men den lille daglige gåtur giver mig i hvert fald frisk luft, dagslys og lidt gang i kroppen, som er godt for mig på dage, hvor jeg arbejder hjemme.
  3. Priorieret min søvn. Vi er nogle frygtelige natteravne herhjemme, men de sidste uger har vi virkelig prioriteret at ligge i vores seng kl. 23 på hverdage. Det gør godt at få sin nattesøvn, både for humør, forbrænding, appetitregulering, immunforsvar og meget andet.

Sagt med det samme: Respekt for alle, som træner, laver planken, spiser skyr og alt muligt andet. Hvis det virker for dig, og du har selvdisciplinen til det, then more power to ya’! Men for mig er det dét her, der virker. Simple, enkle tiltag, som jeg langsomt skruer op for, i takt med at de giver mig mere lyst til at leve sundt. En særdeles god spiral at komme ind i. Hvis du kan bruge det til noget, er du velkommen til at hapse mine 3 små tricks!

Og så til nyheden:

Som nogle af jer ved, består halvdelen af mit professionelle arbejdsliv jo i at være musiker. Jeg leder bl.a. kor og band, laver babyrytmik og meget andet – og som noget nyt imødekommer jeg nu en lang række forespørgsler og åbner op for sangundervisning. Derfor har jeg lanceret en ny hjemmeside, og du kan nu også finde mig i cyperspace på: louisekofoed.dk

Fru Kofoeds Køkken kører videre fuldstændig uændret, bare rolig. Men altså, hvis du går med en sangfugl i maven og har lyst til at lære din stemme bedre at kende – så har du mulighed for at booke en time hos mig og få nogle gode tips og tricks.

Det kunne fx være, at du havde svært ved at nå de høje toner. At du bliver drøn-nervøs, når du skal synge foran andre. At du ofte oplever at blive hæs. Eller at stemmen ”knækker”. Eller at du bare elsker at synge og gerne vil være fri til at fyre den mere af, når du synger.

I august kører jeg et intro-tilbud med 20% på sangtimer, så skynd dig at slå til, mens jeg stadig har ledige tider. Læs mere inde på siden – og hvis du vil fortælle dine venner og bekendte om den, vil jeg være superglad og taknemmelig!

Louise Kofoed; Foto: Bettinna Bech
Foto: Bettinna Bech

0 kommentarer til “Back on track – og en nyhed!Tilføj din

Det kunne være hyggeligt, hvis du lagde en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *